Jeszcze kilka lat temu w Polsce mało komu przyszłoby na myśl, że nadejdzie moda na bycie zmęczonym. Crossfit - co to jest?


Jeszcze kilka lat temu w Polsce mało komu przyszłoby na myśl, że nadejdzie moda na bycie zmęczonym. A owo zmęczenie nie będzie brało się z przepracowania i niewyspania, lecz kilku serii żmudnych ćwiczeń fizycznych, wykonywanych z własnej woli. O czy mowa? O crossficie!

Czym jest crossfit
Crossfit jest połączeniem różnego rodzaju ćwiczeń, mających na celu podniesienie kondycji fizycznej ciała i jego siły. Wszystko po to, by doprowadzić do zwiększenia dziesięciu najważniejszych zdolności siłowych człowieka. Przede wszystkim – crossfit jest kombinacją niezwykle intensywnych ćwiczeń, rozwijających siłę i masę mięśni. Od zwykłych treningów różni się tym, że ćwiczenia w ramach crossfitu wykonuje się z ogromną intensywnością, praktycznie bez większej przerwy na odpoczynek. Ponadto wykorzystuje się przy tym rozmaite przyrządy np. liny, opony, taśmy, sztangi, ale też ergometry wioślarskie, bieżnie itp. Można również ćwiczyć bez nich np. pompki czy przysiady. Trening jest różnorodny i ma na celu wzmocnienie wszystkich mięśni. Crossfit uprawiają nie tylko ludzie stale dbający o sprawność fizyczną, lecz także osoby prowadzące siedzący tryb życia, dla których katorżnicze ćwiczenia są odskocznią od codziennych obowiązków i rozładowaniem napięcia i stresu. 

Crossfit - skąd się wziął?
Choć w Polsce o crossficie słyszy się od niedawna, to za Oceanem nie jest on żadną nowością. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie swój początek miał w latach 90. w kalifornijskim garażu Grega Glassmana. Był on zwolennikiem katorżniczych treningów, wymyślał więc kolejne niezwykle męczące kombinacje ćwiczeń. Niebawem zaczął szkolić kadetów w miejscowej policji, a kilka lat później - w 2000 roku - wraz z małżonką założył kompanię CrossFit Inc., oferującą różne zestawy crossfitowych ćwiczeń. Z roku na rok firma zdobywała kolejnych zwolenników, co doprowadziło m.in. do otwarcia wielu siłowni, trafienia crossfitu do uniwersytetów w USA i Kandzie oraz sprzedaży pakietów treningów do kilku tysięcy prywatnych podmiotów. Ale to nie wszystko, gdyż potencjał crossfitu doceniono również w Europie, np. w duńskiej armii, z czasem także i w naszej stolicy, gdzie zawitała w Polsce po raz pierwszy wraz z kampanią promocyjną firmy Reebok. 

Korzyści crossfit
Miłośnicy crossfitu podkreślają, że korzyści z jego uprawiania jest co nie miara. Mimo ogromnego wyczerpania podczas wysiłku, w każdym organizmie wytwarzają się liczne endorfiny. Tak więc ogromne zmęczenie po pewnym czasie zamienia się w samozadowolenie, zwiększenie pewności siebie i polepszenie odporności – zarówno tej  psychicznej, jak i organizmu. Ponadto, crossfit poprawia ogólną kondycję ciała, sprawność, siłę i wytrzymałość mięśni, a także ma niebagatelny wpływ na takie parametry jak szybkość, gibkość, rozciągliwość, równowagę i precyzję. Korzystnie oddziałuje również na wydolność krążeniowo-oddechową. Jednym słowem ma pozytywny wpływ na cały organizm oraz  psychikę – nic więc dziwnego, że tak wiele osób podejmuje się crossfitowych treningów.

Trening crossfit
Crossfit tak naprawdę może uprawiać każdy, jednak wymaga to odpowiednich przyrządów i wskazówek. Jest to niezwykle wyczerpujący trening, najlepiej więc jego intensywność dostosować do aktualnego poziomu kondycji. Najważniejsze, by treningi były regularne (dla zaawansowanych nawet codziennie), a same ćwiczenia powinny być wykonywane w sposób ustalony, z odpowiednią liczbą powtórzeń. Optymalny trening crossfitowy trwa ok. godziny, a w jego skład wchodzą: rozgrzewka, najważniejsza część, czyli tzw. workout oraz rozciąganie na zakończenie. Systematyczna praca oraz odpowiednia motywacja już po kilku tygodniach dostarczą widoczne efekty – lepszą kondycję, silniejsze ciało i pozytywne samopoczucie. 

Crossfit ćwiczenia dla początkujących
Zaletą crossfitu jest to, iż może zacząć go uprawiać każdy oraz dowolnie modyfikować obciążenia i wyznaczać swoje granice. Wachlarz ćwiczeń i potrzebnych do nich przyrządów jest ogromny, tak więc każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego. Wśród wszelakich aktywności można wybrać np. skakanie na skakance, ćwiczenia ze sztangami, na stepie, gumach gimnastycznych, ergometrze wioślarskim czy podnoszenia się na drążku. Ćwiczenia z przyrządami warto przeplatać aktywnościami niewymagającymi żadnych akcesoriów, takimi jak bieganie, pompki, brzuszki czy przysiady. Gdzie ćwiczyć? Teoretycznie wszędzie, ale najlepiej w siłowniach specjalizujących się w treningach crossfitowych. Mają one dużą liczbę sprzętu oraz kadrę wykwalifikowanych trenerów, którzy udzielą fachowych wskazówek, zwłaszcza osobom rozpoczynającym przygodę z katorżniczymi treningami. Warto również zapisać się do grupy crossfitowej, która z pewnością będzie dodatkowo motywować.