Dieta dla sportowca - warzywa.


Zwykle o wiele chętniej sięgamy po owoce niż po warzywa, choć zdrowiej byłoby na odwrót. Czas zmodyfikować swe zwyczaje, gdyż warzywa są naturalnym (i na każdą kieszeń) superfoods, mającym wyjątkowe prozdrowotne właściwości. Na pewno nie powinno zabraknąć ich w diecie sportowca. Z jakimi warzywami warto się zaprzyjaźnić? 

Bataty
Na liście superfoods znajdują się bataty. Te słodkie ziemniaki są ogromnym źródłem węglowodanów, dlatego znakomicie sprawdzą się podczas zwiększonego wysiłku fizycznego. Mają w składzie dużo cukrów prostych, więc szybko przywrócą organizm do sił po intensywnym treningu. Są lekkostrawne, niskokaloryczne i wysokobłonnikowe. Dla sportowców istotne jest również to, że zawierają dużo potasu odpowiedzialnego za równowagę gospodarki wodno-elektrolitowej, a także magnezu zapobiegającego skurczom. 

Czosnek
Czosnek to superżywność, którą podobno spożywali już budowniczy egipskich piramid oraz rzymscy legioniści. Zwiększa wydolność organizmu i przywraca pokłady sił. Co więcej czosnek ma znane właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwzapalne. Jest doskonałą bronią w walce z przeziębieniem i stanami zapalnymi organizmu, a także bogatym źródłem magnezu, potasu, żelaza oraz witamin C, A, E i PP. 

Jarmuż
Twoim superfood na co dzień powinien zostać również jarmuż. Po wielu latach zapomnienia ponownie wrócił do łask jako doskonałe źródło witaminy A, C, K (poprawia krzepnięcie krwi oraz zmniejsza nadmiernie obfite miesiączki) oraz potasu, miedzi i manganu. Wykazuje działanie antynowotworowe oraz poprawia wydolność organizmu dzięki czemu jest znakomitym źródłem dla sportowców. Koktajl z jarmużu po treningu szybko postawi Cię na nogi. 

Szpinak
Jest doskonałym źródłem azotanów, mającym niebagatelny wpływ na efektywną pracę mięśni, dzięki czemu polecany jest zwłaszcza osobom uprawiającym sporty wytrzymałościowe. Dodatkowo szpinak zwiększa przyrost masy mięśniowej i kondycję organizmu. Co więcej – ten superfood dzięki wysokiej zawartości żelaza pomaga zapobiegać anemii. Jednocześnie zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych oraz redukuje przyrost tkanki tłuszczowej.

Buraki
Buraki to jeden z tych superfoods, który nazywany jest legalnym dopingiem wśród sportowców. W składzie zwierają duże ilości azotanów, które przekształcają się w tlenek azotu. Ten rozluźnia naczynia krwionośne oraz ułatwia przepływ krwi – tym samym zmniejsza zużycie tlenu, co pozwala na trenowanie do nawet 16% dłużej. Buraki poprawiają wydolność organizmu oraz są cennym źródłem wielu witamin (w tym witaminy A, B1, B2, C i E) i minerałów (m.in. wapnia, żelaza, fosforu czy magnezu). Z powodzeniem sięgajmy zatem po świeże soki z buraków. 

Superfoods w postaci warzyw to znakomity sposób na dostarczenie do diety pełnowartościowych, nieprzetworzonych produktów w diecie biegacza, które pomogą organizmowi przeciwdziałać chorobom, zwiększyć jego wydolność i wytrzymałość oraz uzyskać jak najlepsze rezultaty systematycznych treningów. Są również tanie i ogólnodostępne, więc sięgnij po nie już dziś.