Spytałam kilka dni temu kumpla - Co Ty tak na co dzień pijesz, tak od rana, wiesz? - Odparł - Piwo :) Może nie takiej odpowiedzi się spodziewałam, ale jedno jest pewne - nieustanne nawadnianie naszego organizmu różnymi sposobami, to podstawa naszej egzystencji. Przeczytaj poniższy artykuł i jak mój kolega, znajdz swój ulubiony sposób na zaspokajanie pragnienia.


Ile wody jest w człowieku? Skoro ciało dorosłego człowieka składa się w 60-70 % z wody, a mózg w aż 75-80%, to oczywiste, że bez wody i płynów, nie mamy szans na przeżycie, dłużej niż kilka dni. Nie wierzysz? Zobacz film "127 godzin" z James'em Franco:
 


Wodę tracimy szybko z moczem, potem czy oddychając. Nie dość że tyle wody w nas, to jeszcze jest tak ważna. To w niej zachodzą liczne przemiany i reakcje, to ona umożliwia transport rozmaitych substancji, jest składnikiem soków trawiennych, wspomaga proces regulacji temperatury naszego ciała, „nawilża od środka” skórę i jest składową śliny.

Teoretycznie, to takie oczywiste, że powinniśmy pić, by żyć, mimo to szacuje się że aż 90 % z nas, cierpi na przewlekłe odwodnienie (zaczyna się ono już przy 2 % niedoborze wody w nas). Dlaczego tak się dzieje? Brak świadomości, podstawowej wiedzy w tym zakresie, brak czasu na picie, lub po prostu brak koncepcji jak zawsze mieć pod ręką zdrowe picie, w trakcie aktywnego dnia? Konsekwencje odwodnienia, to nasilające się wraz z jego natężeniem: pragnienie, zmieniony kolor i ilość moczu, zmęcznie, senność, bóle głowy, rozdrażnienie, nudności, wymioty czy choćby mniej elastyczna skóra. Dodatkowo, przy niedoborze płynów w naszym orgazniźmie stajemy się bardziej podatni między innymi na: infekcje dróg moczowych, kamicę nerkową i zaparcia. Brzmi strasznie.

Ile zatem powinniśmy wypijać dziennie? Co pić, jeśli nie mamy pomysłów, poza kawą i herbatą? Co oznacza zdrowe picie? A jak to u Ciebie wygląda? Ile i co pijesz w ciągu dnia?


Ile powinniśmy pić dziennie?
 

Dorosły człowiek dla zachowania optymalnego nawodnienia swojego organizmu powinien w ciągu jednej doby spożyć około 2 l wody/płynów. Dosłownie, jest to 8’iem - 250 ml’trowych szklanek płynu. Woda ta nie musi pochodzić jedynie z klasycznej wody pitnej, ale także z innych płynów jakie pijemy oraz bezpośrednio, z jedzenia. 


Jak często pić?
 

Regularnie przez cały dzień, nie robiąc wielogodzinnych przerw, tylko co 1-2 godziny wypić 0,5-1 szklanki płynów (takiej 250 ml jak standardowy Arcoroc).

Korzystnie jest zaraz po przebudzeniu wypić 1 szklankę, niegazowanej, czystej wody z kilkoma kroplami cytryny. Jeszcze przed zjedzeniem śniadania. Taki chełst, to jak wrzucenie pierwszego biegu w samochodzie, dla naszego ciała. Rozkręca nas, pobudza układ trawienny i całe ciało do działania.

Nie warto szaleć i wypijać 1 litra w godzinę, duszkiem, żeby "mieć z głowy". Optymalnie jest nawadniać swój organizm, przez cały dzień, po troszku. Kiedy jesteśmy w domu, to łatwo na bieżąco przygotować sobie picie. W drodze do pracy i w pracy, bywa różnie. Czasem biegamy cały dzień. Wtedy warto pomyśleć na przykład o butelce wielorazowego użytku z dziubkiem, do uzupełniania. Przygotowujemy ulubione picie, wlewamy rano do tej butelki i popijamy przez cały dzień. Jedna, dwie dobre gatunkowo, naturalne kawy w pracy, są również jak najbardziej korzystne. Jeśli znajdziemy czas to warto sparzyć jeszcze 1-2 herbaty.


Co pić?
 

Do wyboru mamy cały szereg płynów o różnych składach i smakach, rozmaicie wpływające na nasz organizm. Od zupełnie nieutralnych, jak czysta woda, przez określane mianem używek jak herbata czy kawa, aż po napoje gazowane i ciężki kaliber, czyli alkohole. Każdy z nich, w odpowiednich proporcjach ma na nas korzystny wpływ. Pytanie tylko o to jakie są te „odpowiednie proporcje”?

1. Woda

Czysta woda
Czysta woda niegazowana
Czysta woda gazowana
Wysoko i nisko zmineralizowana woda

Woda z dodatkami
Cytryna
Miód
Powidła
Przyprawy
Wkładka z alkoholu, popularnie zwana „prądem”

2. Herbaty

Herbaty ziołowe (Herbatka z mięty pieprzowej, szałwi, melisy czy rumianku)
Herbata zielona
Herbata biała
Herbata czerwona
Herbata czarna

3. Kawy

Naturalne ziarniste
Kawy rozpuszczalne
Kawy zbożowe
Kakao

4. Napoje mleczne

Naturalne napoje mleczne
Mleko
Mleko sojowe
Maślanka
Kefir

Słodzone napoje mleczne
Pitne jogurty
Koktajle z mleka, owoców i lodów

5. Wody słodzone, soki i napoje gazowane

Napoje naturalne
Soki naturalne wyciskane z owoców i warzyw
Kompoty
Kiszonki, najlepiej własnej roboty

Napoje gotowe do kupienia w sklepie
Ekstrakty soków do rozcieńczania z wodą
Soki Kartonowe/Butelkowe (W tym ten Aloes/Kokos)
Napoje gazowane
Napoje energetyzujące (Tiger, RedBull, Black)
Napoje izotoniczne dla sportowców
Piwa bezalkoholowe
Tabletki typu Pluszsss, rozpuszczane w wodzie, dające „kopa” lub witaminy
Piwa bezalkoholowe
 

Zdrowe versus niezdrowe napoje

Niezdrowe napoje - pić, nie pić? Napoje zawierające cukier, możemy pić, ale warto trzymać się zasady by wypijać je razem z posiłkami, wtedy kiedy i ta...


6. Alkohole

Cydry
Piwa lekkie
Piwa mocne
Wina
Mocne alkohole (Wódka, Whiskey i td)

7. Woda w jedzeniu

Zupy
Kompoty
Owoce
Warzywa
Mleko
Półpłynne dania (pitny jogurt, owsianka na mleku lub wodzie)


Zdrowe napoje vs niezdrowe napoje
 

W następnym artykule poznaj zestawienie napojów, które warto włączyć do naszej codziennej diety i takich, które warto sobie dawkować.
 

Zdrowe napoje versus niezdrowe

Zdrowe picie - co to dokładnie oznacza? Zdrowe napoje to takie, które zabiorą organizmowi jak najmniej energii do ich przetworzenia, będą neutralne ja...