Wiek biologiczny to wynikający z metryki wiek organizmu. Wiek metaboliczny - to z kolei rzeczywisty wiek organizmu, określający jego aktualne zużycie, proporcje, stan i kondycję oraz pokazujący tempo metabolizmu. Często jest wyższy lub niższy od wieku człowieka.


Wiek metaboliczny a biologiczny


Wiek biologiczny to wynikający z metryki wiek organizmu. Z kolei wiek metaboliczny pokazuje jak bardzo zużył się organizm danego człowieka i w jakim jest aktualnym stanie. Niejednokrotnie wiek metaboliczny jest wyższy lub niższy jak wiek metrykalny (wiek biologiczny) ciała. Można porównać go do przedmiotów, które kupione w tym samym czasie (lecz używane przez inne osoby), po kilku latach mogą być w zupełnie innym stanie. Im niższy wiek metaboliczny, tym w lepszej kondycji jest nasz organizm.


Co wpływa na wiek metaboliczny?


Nasz organizm starzeje się szybciej gdy:

  • jesteśmy na kiepskiej diecie pełnej ciemnego mięsa, słodyczy, produktów przetworzonych, do tego jemy nieregularnie i często podjadamy
  • folgujemy sobie z używkami bez umiaru (alkohol, papierosy, narkotyki ale także nadmiar kawy czy herbaty)
  • śpimy zbyt mało, zbyt krótko, wskutek czego jesteśmy wiecznie przemęczeni
  • nie uprawiamy żadnego sportu, żadnej aktywności fizycznej i prowadzimy siedzący tryb życia

Jeśli więc szukasz cudownej pigułki na młodość, zrób po prostu wszystko na odwrót niż ww.
 

Motywacja do ćwiczeń

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia motywacja do regularnego treningu jest kluczem do sukcesu w niejednej dziedzinie życia. Sposoby motywowania są róż...


Jak ustalić wiek metaboliczny?


Jak obliczyć wiek metaboliczny ciała? Służą do tego parametry takie jak:

  • podstawowa przemiana materii
  • waga mięśni i masa kości
  • nawodnienie organizmu w procentach i zapotrzebowanie na proteiny
  • procentowa i kilogramowa zawartość tkanki tłuszczowej czyli dokładniej otłuszczenie organizmu, które jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych tj. nadciśnienie, otyłość, cukrzyca czy miażdżyca.
  • metabolizm spoczynkowy (informuje, ile energii zużywa organizm gdy nie wykonuje dodatkowego wysiłku)

Wszystkie te dane można zmierzyć za pomocą przyrządu zwanego analizatorem składu ciała. 

Dzięki szczegółowej analizie składu ciała, można dowiedzieć się sporo cennych rzeczy o aktualnym stanie organizmu i dokładnie określić nasz wiek metaboliczny (komórkowy), mówiący o rzeczywistym zużyciu organizmu. Na podstawie tego badania można również określić, jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, jak przygotować zbilansowany plan żywieniowy oraz w  jaki sposób go ukierunkować (zwiększenie masy ciała, czy tylko mięśni, a może niezbędne jest intensywne nawadnianie organizmu). 

Analiza składu ciała jest też często impulsem do przeprowadzenia dalszych badań, takich jak analiza składu krwi i moczu oraz ciśnienie, co daje jeszcze lepszy obraz naszego organizmu. A zastosowanie się do zaleceń tego badania daje szansę zapobiegać rozwijaniu się poważnych chorób.


Gdzie zbadać wiek metaboliczny?


Badanie analizy składu ciała można wykonać często bezpłatnie podczas akcji promocyjno-zdrowotnych, a także w wielu przychodniach medycznych, poradniach dietetycznych oraz w klubach fitness.
 

Spalanie kalorii

Jeśli chcemy kontrolować swoją wagę, musimy zadbać o jakość i ilość spożywanych kalorii, oraz okazji do ich spalania, każdego dnia. Czytaj o tym jak t...

 

Jak poprawić wiek metaboliczny i spowolnić starzenie się organizmu?


Zgodnie z zasadami savoir vivre - nie powinno zadawać się pytania o wiek, zwłaszcza kobietom. I choć nie można oszukać metryki, to można odmłodzić swój organizm - poprzez zdrowe odżywianie oraz troskę o kondycję psychiczną i fizyczną. To właśnie te parametry (między innymi) składają się na wiek metaboliczny, który określa rzeczywisty stan naszego organizmu. 

Wiele z Was chciałoby zatrzymać czas - zwłaszcza gdy zbliża się menopauza - wiek zdaje się bardziej doskwierać. Jednak ważniejsze od metryki jest rzeczywiste samopoczucie, na które można mieć wpływ niezależnie od tego, ile ma się lat. 

Prócz regularnej, umiarkowanej aktywności fizycznej a także zachowaniu spokoju ducha i psychiki (w miarę możliwości oczywiście). Niezwykle istotne jest m.in:

  • nawadnianie organizmu (min. 2 litrami wody dziennie)
  • unikanie spożywania zbyt dużej ilości kawy i herbaty, które zakwaszają organizm i dodatkowo do odwaniają
  • ograniczenie spożywania czerwonego mięsa na rzecz ryb
  • zwiększenie ilości i wielkości porcji warzyw i owoców (5 porcji dziennie)
  • wybór produktów jak najmniej przetworzonych (np. płatki owsiane, zboża, pełnoziarniste makarony, ciemne pieczywo)
  • unikanie fast-foodów na rzecz samodzielnie przygotowywanych, zbilansowanych posiłków 
  • rezygnacja a przynajmniej ograniczenie słodyczy i ciągłego podjadania

Wiek metaboliczny to jedna z najważniejszych informacji o rzeczywistym stanie organizmu, dlatego warto od czasu do czasu go zmierzyć, by wprowadzić do codziennego trybu życia zdrowe przyzwyczajenia. Na pewno organizm odwdzięczy się odjęciem kilku lat i lepszym samopoczuciem na co dzień.