Dawno temu słuchałam wywiadu ze znaną kreatorką fryzur Jagą Hupało. Wspominała ona momenty, kiedy jest w domu zabiegana i rozdrażniona z powodu natłoku codziennych obowiązków i to jak na to reaguje jej córka, mówiąc „Oddychaj mamo, oddychaj”.


Ujęła mnie wrodzona mądrość jej córeczki. Jest to najlepsza rada, jakiej można udzielić wszystkim goniącym za codziennością i przemęczonym. Podpisuję się pod tym obydwiema rękoma. Sprawdziłam na sobie i gorąco polecam ;)


Oddech jako składnik pigułki młodości


„Bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty". Mimo to aż około 80% wszystkich naszych oddechów na dobę (ok. 20 tys.), jakie wdychamy, jest zbyt płytkie. Nasze płuca mają pojemność między 3 a 5 litrów. Takimi płytkimi oddechami, szczytami płuc, dostarczamy im ledwie 0,5 litra powietrza, powodując, że cała dolna partia płuc jest bezczynna. Efektem czego w dłuższym okresie, możemy obniżyć swoją sprawność intelektualną, wydolność układu pokarmowego, układu krążenia, przyspieszyć proces starzenia się skóry, pogorszyć nastrój.

Od dziś zatem wpisujemy 10 minut ćwiczeń oddechowych dziennie dla każdego, jako jeden ze składników pigułki młodości.


To jak oddychasz mówi o tym, w jakim stanie jesteś


Masz przyspieszony, płytki oddech. Jesteś spięta, rozdrażniona, spieszysz się i borykasz się z kompleksami. Czy może Twój oddech jest wolniejszy i głębszy, przez co jesteś rozluźniona, spokojna, potrafisz się skupić, pewnie kroczysz do przodu w swoim życiu?
 

„Bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty."


Oddech wiele mówi o stanie naszej kondycji psychicznej i fizycznej. Mistrzowie oddechu, jogini są w stanie w mig rozpoznać ten stan, przyglądając się temu, jak oddychamy. Ty też możesz i do tego masz wybór. Wspomnij słowa „Oddychaj mamo, oddychaj”, wsłuchaj się w siebie i zacznij korzystać ze 100% pojemności swoich płuc, zamiast 10%. Czytaj dalej i sprawdź, ile na tym zyskasz.


10 zalet prawidłowego oddychania


Oddech to życie. Świadczą o tym liczne badania nad jego życiodajnym wpływem na nasz organizm. Powtórzę jeszcze raz, że „bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty”.

Co więc zyskujesz, odpowiednio się dotleniając, dawką powietrza nawet 10 krotnie większą niż przy płytszym i pospiesznym, codziennym oddechu:

  1. Usprawniasz swój mózg i koordynujesz współpracę dwóch jego połówek. Poprawiasz pamięć krótkotrwałą i koncentrację. To on wykorzystuje do swoich mocy obliczeniowych aż do 80% tlenu ze wdychanego przez ciebie powietrza.
  2. Zwiększasz stężenie hormonów odpowiedzialnych za poczucie szczęścia.
  3. Usuwasz ponad 70% niepotrzebnych i toksycznych substancji ze swojego ciała.
  4. Poprawiasz sprawność układu odpornościowego, dzięki czemu rzadziej chorujesz i jesteś bardziej odporna na zewnętrzne patogeny.
  5. Uspokajasz się i harmonizujesz, dzięki zmniejszeniu poziomu hormonów (kortyzol, adrenalina i noradrenalina) odpowiedzialnych za stres i mobilizację do szybkiej reakcji w sytuacjach zagrożenia i wyzwania.
  6. Stabilizujesz poziom cukru we krwi, pobudzając w naturalny sposób wydzielanie insuliny. Wystarczy pooddychać tuż po posiłku.
  7. Panujesz nad swoim ciałem i umysłem, potrafisz się skupić, lepiej reagujesz na spotykające cię sytuacje.
  8. Możesz walczyć w naturalny sposób z bezsennością. Oddychając świadomie, na przeponie w pozycji leżącej masz szansę szybciej zasnąć.
  9. Usprawniasz pracę wszystkich narządów wewnętrznych.
  10. Opóźniasz procesy starzenia.

 

Jak prawidłowo oddychać

Dorosły wykonuje między 12-20 oddechów/minutę. Może to być oddech dodający energii życiowej albo nie. Poznaj techniki prawidłowego oddechu.


Świadome oddychanie


„Kontrola oddechu jest łącznikiem pomiędzy dyscypliną umysłu i ciała. Efektem ćwiczeń fizycznych jest umysł spokojny, przejrzysty, zrównoważony” ujął Swami Vishnudevananda, określając istotę świadomego oddychania.

Oddychasz zwykle odruchowo, nie skupiając swojej uwagi na tym procesie. W końcu oddech to niezbędna życiowa czynność. Nasz oddech jednak to proces czuły na różne bodźce, szczególnie na emocje takie jak radość, strach czy stres. Przyspiesza i spłyca się albo zwalnia i pogłębia. Kiedy nad nim nie panujemy, zwykle oddychamy niewystarczająco, nie dotleniamy się.
 

„Kontrola oddechu jest łącznikiem pomiędzy dyscypliną umysłu i ciała. Efektem ćwiczeń fizycznych jest umysł spokojny, przejrzysty, zrównoważony” Swami Vishnudevananda

Kiedy pochylamy się nad naszym oddechem, zaczynamy go świadomie regulować. Kiedy jest zbyt szybki, spowalniamy go. Wykonujemy regularnie ćwiczenia oddechowe. Panujemy nad oddechem, swoją psychiką i ciałem, uwalniamy od złych emocji z głowy i toksyn z ciała. Pracujemy nad sobą w najprostszy, dostępny dla każdego i doskonały sposób.


Summa summarum


Szukasz receptury na pigułkę młodości? Regularne ćwiczenia oddechowe i świadome oddychanie to jeden z jej składników. Pokaż jak oddychasz, a powiem Ci w jakiej jesteś kondycji. Ponieważ nasz oddech żywo reaguje na nasze emocje, wprawne oko kogoś, kto zna tajniki prawidłowego oddychania, szybko może ocenić jak się czujesz. Nie pozwól innym oceniać i wpływać na Twój stan, zrób to sam! Zacznij świadomie oddychać.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!